Cieľom je odbremeniť prevádzkovateľov malých plavidiel s vlastným
strojovým pohonom od povinnosti registrovať malé plavidlá s výkonom
pohonného strojového zariadenia väčším ako 4 kW a posunúť hranicu
registrácie na výkon pohonného strojového zariadenia väčší ako 11 kW.
Táto zmena podľa predkladateľov nebude mať vplyv na bezpečnosť prevádzky
malých plavidiel. Povinnosť byť držiteľom preukazu odbornej
spôsobilosti vodcu malého plavidla pri vedení malého plavidla ostáva v
zákone zachovaná aj pri výkone pohonného strojového zariadenia väčšom
ako 4 kW. "Priblížime sa tým aj k podmienkam registrácie malých
plavidiel napríklad v Maďarsku, s ktorým má Slovenská republika najdlhší
spoločný úsek hraničnej vody Dunaj, kde registrácii podliehajú malé
plavidlá s výkonom vlastného strojového pohonu nad 14,7 kW," uvádza sa v dôvodovej správe.
Predkladatelia poukázali aj na to, že v Českej republike je na
nesledovanej vodnej ceste, Baťovom kanáli, možné viesť malé plavidlo aj
bez preukazu odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla. "Baťov
kanál je nesledovanou vodnou cestou aj na území Slovenskej republiky, na
tomto úseku však platí povinnosť byť držiteľom preukazu odbornej
spôsobilosti vodcu malého plavidla aj pre plavidlá registrované v Českej
republike, čo spôsobuje prekážku v rozvíjaní turistického ruchu na
tejto nesledovanej vodnej ceste medzi oboma susediacim republikami," dodali.
Novelizáciou zákona sa tak zároveň zosúladia podmienky prevádzky malého
plavidla na nesledovaných vodných cestách medzi Českou republikou a
Slovenskou republikou, umožní sa v súlade so zákonom viesť malé plavidlo
s vlastným strojovým pohonom bez preukazu odbornej spôsobilosti vodcu
malého plavidla aj na ostatných nesledovaných vodných cestách SR v
záujme rozvoja turistického ruchu.
Ministerstvo životného prostredia zároveň podľa pozmeňujúceho návrhu
poslanca Tomáša Šudíka (OĽANO) má mať možnosť identifikovať prípadné
problémové úseky z hľadiska ochrany vôd, ktoré by do vymedzených vodných
trás dopravným úradom neboli zaradené.